* Foto * Interiør * Hobby * Mat *

onsdag 10. november 2010

Bruktmarkedtest: Tønsberg

Jeanettes bruktmarkedtest, del 2:

Bruktmarked/ Loppemarked i Tønsberg


Hvor: Øvre langgate 36, Tønsberg.

Åpningstider: ?

Kontaktinfo: Det er umulig å finne noe informasjon på nettet, jeg finner verken navn eller åpningstider. Men det ligger der allikevel, selv om det ikke eksisterer i den virtuelle verden.

Beskrivelse: Jeg vet ikke hvor grensen går mellom et bruktmarked og et loppemarked, men dette ligger nok på den grensen. Lokalene ligger i en av hovedgatene i Tønsberg.
Lokalet er overraskende stort, det som sannsynligvis har vært en leilighet er fylt opp med ting. Mange ting.
 
 
Dette er nok et av de mest rotete bruktmarkedene jeg noensinne har vært på. Nå besøkte jeg dette stedet i sommer, og da fortalte innehaveren at de hadde planer om å rydde opp litt i lokalene. Men en jeg kjenner har nylig besøkt stedet, og hun forteller at det er slik fortsatt.




Her er ingenting sortert, alt ligger i hauger. Derfor bruker du tid på å lete etter skatter her. Jeg fant en gang en gammel, fransk stol verdt 1500 kroner under en svær haug med klær og noen gamle blomsterpotter.
Innehaveren heter Freddy, og er en hyggelig kar. Han hjelper deg gjerne om du spør, og her er det bare å prute.



På et bakrom holder det til en kar som heter Gunnar. Han har pusset opp og restaurert gamle vinduer i 15 år, fortalte han, men siden landstil ble in har han hatt en oppsving i businessen. Her kjøpte jeg selv mitt gamle vindu, som jeg har hengt opp på veggen i stua. Gunnar hjelper deg gjerne, og sist jeg var der satt han hønsenetting på et gammelt vindu for meg.




Atmosfære: Jeg har vært på dette bruktmarkedet flere ganger, og ikke sjelden finner jeg innehaveren i heftig diskusjon med en eller flere karer. Det går gjerne i politikk og samfunnsliv. Stemningen er avslappet, og litt mystisk. I det rommet der vinduene vender ut mot gaten er det forsøkt å få litt orden. Går du videre innover i lokalet er det ganske mørkt, litt skummelt og spennende.

Jeg sier allikevel at dette er et av mine favorittloppiser, og grunnen til det er at jeg elsker det at jeg kan gå rundt i fred og grave etter skatter. Jeg syns det er så spennende! Jeg har tidligere blogget om stedet, innlegget kan du lese HER.
Men om du ikke har mye tid og ikke liker å grave, så er ikke dette stedet for deg. Du må være forbredt på kaos!



Priser: Rimelig. Her er det bare å prute! Gammelt Singer symaskinbord til 500,-.
Vinduer ligger på ca 300- 500 kroner.

Utvalg: Stort. Mye ”drit”, og her må du virkelig lete før du kan finne skattene. Men prisene er så rimelige at jeg syns det er verdt det! Hvis du først finner en skatt, så er det billig.

Karakter: Som nevnt er dette et av mine favorittloppiser, men det er alikevel ikke rettferdig ovenfor de andre, velorganiserte bruktmarkedene å gi det høyere terningkast enn:


*-* Jeanette Bækkevold *-*

2 kommentarer:

  1. Du nå er det snart på tide at du kommer til Gøteborg,så skal jeg vise der rotete bruktbutikker. Dette er peanuts for å si det slik. MEN man finner mye rart der og det beste er at de er 7 butikker i en km radius. Vi kan vel lage en interiør-sak herfra eller noe. Hadde vært morsomt å jobbet sammen igjen.

    SvarSlett
  2. Dette stedet må jeg jo sjekke ut en dag. Takk for testen! :D

    Klem Madelén

    SvarSlett